Program repetiții corul Mare:

Marți și joi de la ora 19.00

Organistul Parohiei: Bolog Petru Carol

Orga bisericii

Ce n-a fost și astăzi este

Ioan Bejan

   În Germania anilor șaizeci a existat un curent foarte puternic de reconstrucție, de revenire la valorile artistice, după distrugerile provocate de război. A existat un apogeu și în muzica bisericească. Locuitorilor micuțului orășel Kuppenheim (cu o populație de 7.678 locuitori, la 31 decembrie 2008), nu le mai era suficientă orga mică, cu două claviaturi manuale și douăzeci și ceva de registre. O aveau din anul 1910, scăpând intactă conflagrațiilor mondiale. Și-au dorit altceva. Așa era moda. Au extins balustradele corului și au dat comandă pentru una acționată electro-pneumatic. Așa că au luat hotărârea să cumpere una mai mică, mecanică, care, ce e drept, este mult mai trainică, având și costuri de întreținere mai mici. Ca să mai recupereze ceva, au scos-o pe cea mare… la vânzare. După aproximativ un an de zile, au început demersurile de achiziționare din partea Părintelui Decan Isidor Dâscă.

  În februarie 2014, eu și Părintele Cristian Ignat, am ajuns în Kuppenheim pentru a vedea cât de „bătrân” este instrumentul. Este vorba, mai ales, de sănătatea materialului. Cât de sănătos este ca substanță. Lemn, metal. Se putea întâmpla să fie o orgă căzută de tot. Mâncată de carii. Și atunci nu mai avea rost să o aducem în țară. Instrumentul a corespuns din punct de vedere al acestui criteriu. Părțile nemetalice trebuiau restaurate. Acelea… m-au așteptat pe mine! Așa a fost să fie. Am ajuns acolo, orga era funcțională, dar se simțea că era întreținută pe linia de plutire.

   Față de orga pur mecanică, orga electro-pneumatică este trainică ca instrument. Numai că mecanismul pneumatic are și el anumite consuma-bile, să le spunem așa. În sistemele ei tehnice sunt componente confecționate dintr-o piele specială. Pielea fiind un material organic, după câteva decenii de utilizare, îmbătrânește. Se degradează și ea, oricât ar fi de tratată. Acele componente trebuie înlocuite. La orgile vechi existau niște elemente confecționate din intestine de balenă. Astăzi balenele sunt ocrotite prin legi internaționale, așa că s-au găsit tot felul de înlocuitori. Multe din elementele din piele erau putrezite. Numai eu știam ce mă așteaptă și la ce muncă m-am înhămat. Orga trebuia total modificată, readaptată, reconfigurată și, bineînțeles, mărită. În alte locuri ar fi mers ușor pentru mine, o demontam și o montam așa cum era. Aici, soluția tehnică nu era decât una singură: să fie suspendată în plan vertical, pe etaje, fațada mică și fațada mare arătând la fel ca originalul.

  Demontatul în Germania a durat o lună de zile. Asta se întâmpla în luna mai, 2014. Componentele importante, inima orgii cum se spune, toate mecanismele care trebuiau restaurate, le-am dus la București în atelierul meu, unde am muncit toată vara acelui an. În octombrie am venit aici, unde am început prima etapă, aceea de a monta schelele și de a amenaja locul, după care am revenit în ianuarie 2015, când m-am apucat efectiv de lucru. Cum a reușit un băiat simplu, de la țară, să cunoască atâtea? Avându-l ca mentor pe meșterul Gheorghe Șchiopescu. Nu a fost suficient. Meseria se fură și de la specialiștii cu renume din Occident. Așa că am umblat și pe „afară”, tot pentru a învăța meserie. Au fost ca un fel de workshop-uri. Prima dată am ajuns la atelierul unui renumit constructor de orgi, cu tradiție în Italia, domnul Saverio Tamburini, la fabrica înființată de bunicul lui, Giovanni Tamburini. Acolo am stat două săptămâni și am lucrat în atelier, ajutând la restaurarea unor fluiere provenind de la niște orgi istorice, cum sunt la ei, vechi de sute de ani, roase de șobolani. A doua oară, la invitația dumnealui, probabil că a fost mulțumit de activitatea mea, am mers și am restaurat împreună două orgi foarte vechi, dar mai mici ca dimensiuni, una în zona de sud a peninsulei și alta în Cremona. În Germania, în afară de orga aceasta, la care lucrez acum, am mai demontat una în anul 2000, într-o localitate mică de la granița cu Belgia. Actualmente ea se află montată la biserica „Sfânta Cruce” din Bacău. Inițial trebuia să fie montată într-o biserică nouă, la Piatra Neamț, dar nu a încăput. Nu m-am ocupat eu atunci de montaj. În 2013, am fost în Anglia, la Leeds, de unde am demontat și adus în țară o orgă interesantă, toată mecanică, cu 20 de liste. Când termin aici, nu mai durează mult, mă mai așteaptă încă două lucrări începute.

   Revenind la orga din Biserica „Sfântul Nicolae”, ea are 3 claviaturi. Legătura dintre clape și ventilul aferent se poate realiza: mecanic (prin pârghii), pneumatic (prin țevi de presiune, din plumb sau alte materiale), electric (ventilul fiind acționat de electromagneți) sau electronic. Această orgă are tractură electro-pneumatică. Așa a fost ea gândită, concepută în anii șaizeci, pe tensiune electrică analogică, curent continuu. Acolo, consola fiind lângă instrument, nu se ridicau probleme tehnice de transmisie.

   Crescând distanța, cum este aici, ar fi apărut probleme de întârziere în trans-misia electrică analogică. Acest lucru nu mai ajuta organistul. Dar având în vede-re că tehnologia bitului a fost implementată și în orgă, transmisia prin fibră optică sau sistem wireless este aproape instantanee, pierderea fiind de o milisecundă.

  Întârzierea este de fapt a sunetului care ajunge de la orgă la organist, dacă luăm în calcul viteza de propagare a lui, pe distanța de aproximativ 40 m, ca în cazul de față. Bineînțeles că la orga mecanică nu există nicio întârziere.

   Intrând în pădurea de fluiere, cel mai mare are 5 metri, este din metal, având un diametru de 230 mm, și frecvența de 32 HZ. Cel mai mic fluier are 10 mm, este tot din metal, cu 4 mm în diametru și frecvența de 16000 HZ. Vibrația coloanei este de ambele forme. Fluiere labiale și fluiere cu ancie. Față de orga demontată din Germania, care avea un total de 42 de registre sonore, dintre care 8 registre de ancie, cu un total de 2695 de fluiere, dintre care 132 trecute în prospect, orga montată în Bacău este mult mai mare. Prin extindere au fost adăugate încă 5 registre, între care…  trompeta spaniolă. Acum, orga are 47 de registre, dintre care 9 de ancie, cu 2937 de fluiere, 277 în prospect.

   Comunitatea din Kuppenheim este mulțumită, că orga, care le-a acompaniat evenimentele importante din viață atâția ani, este din nou funcțională.

   Părintele decan a fost și este entuziasmat de realizarea acestui proiect și mi-a acordat tot sprijinul. Îi mulțumesc pe aceasta cale, pentru oportunitatea pe care mi-a oferit-o, pentru șansa unei realizări profesionale unice în viața unui constructor de orgi.   

    Mulţumim tuturor celor care au contribuit la realizarea acestei orgi clasice, în primul rând credincioşilor care au contribuit cu obolul lor, domnului Ion Bejan care a lucrat timp de 5 ani la această orgă, părintelui Cristian Ignat care a contribuit la achiziţionarea acestei orgi, şi tuturor celor care au dat o mână de ajutor. Bunul Dumnezeu să-i răsplătească pe toţi şi toate cântările la orgă să fie ca o rugăciune care să-i binecuvânteze.

Binecuvântarea orgii clasice şi concert

   Duminică, 13 octombrie 2019, la ora 10.30, în cadrul sfintei Liturghii pontificale, arhiepiscopul Miguel Maury Buendía, nunţiul apostolic în România şi Republica Moldova, alături de care au concelebrat 25 de preoţi, a binecuvântat şi a sfinţit orga clasică din biserica “Sfinţii Petru şi Paul” în Parohia “Sfântul Nicolae” din Bacău.

 O mulţime numeroasă de credincioşi au umplut până la refuz biserica “Sfinţii Petru şi Paul” din Bacău. Fiind un eveniment cu o însemnătate deosebită, la sărbătoare au participat credincioşi şi iubitori de muzică din oraş şi din împrejurimi, alăturându-se şi reprezentanţi ai oficialităţilor locale.

   La începutul sfintei Liturghii, pr. decan Isidor Dâscă a transmis un cuvânt de bun venit tuturor celor prezenţi la acest moment istoric pentru Parohia “Sfântul Nicolae”.

   Predica a fost rostită de nunţiul apostolic, arhiepiscopul Miguel Maury Buendía, transmiţând şi salutul Sfântului Părinte papa Francisc.

  Cântările liturgice au fost pregătite de corul parohiei coordonat de pr. Richardo-Dominic Baciu. Lecturile au fost proclamate de credincioşi, aceştia purtând şi darurile la ofertoriu. Aranjamentele florale şi ornarea bisericii i-au făcut pe toţi să simtă însemnătatea acestei celebrări.

   În încheierea acestei sfinte Liturghii pontificale, pr. decan Isidor Dâscă şi-a exprimat mulţumirea faţă de bunul Dumnezeu, dar şi faţă de nunţiul apostolic, care a binevoit să participe la acest moment de sărbătoare pentru întreaga comunitate. O mulţumire deosebită a fost îndreptată către maestrul organist Ioan Bejan, care timp de peste cinci ani de zile a muncit cu mult profesionalism pentru ca “Regina instrumentelor” să fie unică în ţară, prin forma şi designul ei.

   Părintele paroh le-a mulţumit tuturor credincioşilor care şi-au arătat generozitatea contribuind prin oferta lor la încununarea acestui minunat proiect, prin care celebrările liturgice vor fi mai solemne şi mai frumoase.

  După celebrarea sfintei Liturghii, nunţiul apostolic, Miguel Maury Buendía, a fost cel care a făcut deschiderea concertului de orgă. După această scurtă audiţie maestrul Ioan Bejan, a prezentat istoricul acestei orgi.

   Invitatul special venit de la Paris, Alexandru Catău a început concertul cu “Preludiu în Mi bemol major” BWV552 de J.S. Bach, continuând cu o succesiune de improvizaţii, de la clasic la modern, amprentă proprie, şi terminând cu “Simfonia nr. 5 pentru orgă” în Fa minor (Allegro vivace, Alegro cantabile, Toccata).

   La finalul acestor momente înălţătoare, pr. decan Isidor Dâscă i-a mulţumit organistului Alexandru Catău pentru concertul susţinut. Această zi specială a lăsat în sufletele credincioşilor bucuria şi totodată entuziasmul de a ne reîntoarce în această biserică măreaţă pentru a-i aduce laudă şi mulţumire bunului Dumnezeu.